Hem iş dünyamız hem de sosyal hayatımız salgın ile birlikte çok değişti. Dijital dönüşüm her alanda kendini göstermeye başladı. Firmalar çılgın gibi dijital dönüşümün peşine düştüler. Kimi firmalar, bizim firma kültürümüz ve çalışanlarımızın yetenekleri henüz bu döşüme uygun değil derken , kimileri de dijital dönüşüm olmadan ayakta kalmanın imkansız olduğunu fark ederek hemen işe koyulmaya başladı.
Yapılan araştırmalar projelerin %70 sinden fazlasının amacına ulaşmadığını ve başarısız olduğunu gösteriyor. Başarısızlığın bir çok nedeni var. Ancak bugün ben sadece en önemlisi olarak gördüğüm “yönetim desteğinden” bahsedeceğim. Dijital dönüşümün merkezinde, teknoloji ve yazılımlar bulunuyor. İş gücü ve maddi olarak kaynak gerektiren bir çalışmadır. Yönetim tam ikna olmadığında dijital dönüşüm için gereken kaynaklar yeteri kadar sağlanamıyor ve projeler başarısız oluyor. İşler yarım yamalak yapılıyor.
Atılması gereken adımlar belliyken, kaynaklar kısmı olarak sağlanıyor. Projeye dışarıdan baktığınızda yarım kaldığını ve isterleri tam karşılamayan sistemin, bir şekilde oluşturulmaya çalıştığını görüyoruz. Şirket tam anlamıyla yoruluyor, tükeniyor. Tükenmişlik bir kere başladı mı, tüm şirketi kısa sürede etkisi altına alır. Değişim yeteneğini tamamen ortadan kaldırır
Bana en ilginç gelen yanı ise şirketlerin çoğu zaman “dijital dönüşüm için bu sene bütçe ayırmadık, seneye bakarız” demeleri. Yaşadığımız dünya tam anlamıyla dijital dünya olmuşken , biz bu süreçte yer almayı düşünmüyoruz demek şirketlerin geleceğini nasıl etkiler acaba? .Yorumu size bırakıyorum. Dijital dönüşümle ilgili olarak en az 5 yıllık bir hareket planı ve bu iş üzerine çalışan, tam yetkili bir komiteniz olmalı. Düzenli olarak her yıl bu işe bütçe ayırmalısınız.
Dijital dönüşüm şirketin merkezinde yer almalı, değişim şirket kültürünün bir parçası olmalı. Dünyanın ve danışmanların dijital dönüşümün olmadığı bir ortamda, şirketlerin, gelecekte ayakta kalamayacağını belirtmelerine rağmen bu direnç neden acaba?
Aslında bana en ilginç gelen konulardan birisi; dijital dönüşümün angarya olarak görülmesi, yönetimler tarafından yeterince önemsenmemesi ve projenin değişim için yeterli yetkisi olmayan kişilere teslim edilmesidir
Madem konumuz dijital dönüşüm, işin merkezinde teknoloji var. Bilgi teknolojileri veya dijital dönüşüm direktörlüğü bu için neresinde yer alıyor? Yeterli yetkileri var mı? Yönetim kadrosunda yer alıyorlar mı? Aslında temel sorun bu soruların arkasında yatıyor. Başarılı olan firmalara baktığınızda yukarıda bahsettiğim direktörlükler, C level yani en az genel müdür yardımcısı seviyesinde temsil ediliyor. Dijital bakış açısının şirketin tüm iş yapma şekillerinin üzerinden işi değerlendirmesi ve şirket geneli için vizyonu belirlemesi gerekiyor. Bu iş karmaşık, yüksek koordinasyon ve emek isteyen bir iştir.
Durum buyken, bu işi yönetecek kişilere yeterli yetkiyi ve kaynağı vermeyen şirketlerin dijital dönüşümde sizce başarılı olmaları mümkün mü?